Hoe overleef je de Paasdagen..

De eerste feestdagen van het jaar staan weer voor de deur. Pasen. Een reden voor veel mensen om twee dagen lang niks te doen en veel uitgebreider te eten dan normaal. Best lekker toch? Brunch, uitgebreide lunch, high tea, Paas maaltijd of gourmet. DIt jaar met het hele gezin + max 1.. Maar toch.. Veel eten staat voor gezelligheid. En het is ook super gezellig om dat met elkaar te kunnen doen. Als je niet het gevoel wilt hebben meteen 5 kg aan te komen gedurende deze dag, lees dan even verder om erachter te komen hoe je daar voor kunt zorgen.


Het ontbijt

Met Pasen is iedereen vrij. Heerlijk! Gezellig met elkaar om de ontbijttafel. Misschien is het eerder brunch, aangezien je misschien de mogelijkheid hebt om uit te slapen. Die ontbijttafel is rijkelijk gedekt. Warme broodjes, verse jus d'orange, eitjes en natuurlijk een paasstol. Zo'n krenten/rozijnenbrood met amandelspijs. Voor veel mensen een ontzettende lekkernij. Zeker als je het ook nog besmeerd met wat roomboter. Maar wist je dat zo'n mini-paasstolletje (gelijk aan twee plakken paasstol) met boter al 400 kCal aan energie oplevert? Nadat je die plakken paasstol soldaat gemaakt hebt, ruik je nog die versgebakken croissants. Dus ook die gaat er nog in. Zo'n croissantje besmeer misschien wel met chocoladepasta, want de chocoladecroissantjes waren al op. Zo'n vers besmeerd croissantje is ook al goed voor 300kCal. Even wegspoelen met een verse jus want daar zitten veel vitamientjes is. Is ook zo, maar wist je dat verse jus qua suikers net zo erg is als cola? Een glas verse jus is al goed voor 110 kCal. Tijdens dit paasontbijt heb je dus al ruim 800 kcal weggegeten en gedronken en dan moet de dag nog beginnen.


Tussendoor

Na het ontbijt worden de paaseieren gezocht. Van die kleintjes, leuk voor de kinderen. Lekker ook vooral. Eitjes met vulling, eitjes zonder vulling. Qua calorieen is één eitje nog onschuldig. Een puur ongevuld paaseitje is goed voor 41 kCal, terwijl de witte gevulde variant als snel 55 kCal waard is. De grote vraag is, hou je het bij één eitje? Uit onderzoek is gebleken dat de gemiddelde Nederlander 47 (!) paaseitjes wegeet. OK, dat is waarschijnlijk niet op één dag, maar de paasdagen spannen wel de kroon. 47 paaseitjes zijn toch al snel goed voor 2115 kCal.... Aiii


Het diner

's Avonds gaan we weer met elkaar om tafel. Aan de gourmet, naar goed oud-Hollands gebruik. Verschillende soorten vlees en vis, groentes, salades en stokbrood. Misschien serveer je er zelfs nog wat frietjes bij voor de kinderen. Per persoon kauw je al snel 300-400 gram vlees weg tijdens zo'n avond. Tel daar 4 stukjes stokbrood met kruidenboter, wat huzarensalade en dat glaasje wijn bij op en je avondmaaltijd is goed voor 1000 kCal. Ook nog een lekker toetje?


Minder energie inname

Denk je na het lezen van bovenstaande menu dat je toch minder energie tijdens het ontbijt naar binnen wilt krijgen? Vervang je chocoladecroissant voor een volkoren bolletje. Beleg deze met een gekookt eitje en wat plakjes tomaat en je hebt ook een heerlijk broodje dat paaswaardig is. Wel met meer vezels en minder calorieen. Dit verzadigt ook nog eens meer, waardoor je minder snel trek krijgt om weer te eten. Vervang je verse jus door een verse sinaasappel. Heerlijk! Bovendien vult het beter dan sap en zit het vol met vezels. Ook hiervoor geldt weer, minder caloriën, meer vezels. De paasstol maakt plaats voor een krentenbol. En je drinkt een heerlijke kop verse munt thee met honing. Dit ontbijt is ook royaal, maar telt 500 kCal.

Dit ontbijt vult enorm. Je hebt veel vitamines binnenkregen en veel vezels. Je hebt daardoor minder snel trek, waardoor je makkelijker de paaseitjes kunt laten staan. Scheelt ook al..

Tijdens de gourmet kun je per persoon minder vlees inkopen of maak leuke spiesjes van kip met groente voor op de grill. De huzarensalade vervang je door rauwkost salade. Serveer er eens gegrilde groente bij als extraatje en vul dit eventueel aan met zoete aardappel. Ook dat is goed voor een rijkelijk gevulde tafel waar iedereen heerlijk kan genieten.


Meer energie uitgave

Eet je toch meer dan je normaal doet? Beweeg dan ook meer. Want zoals eerder gezegd. Je komt niet aan als je energie inname en je energie uitgave in balans blijven. Kies ervoor om na je paasbrunch lekker naar buiten te gaan. Ga wandelen, skaten, fietsen... In het voorjaar is de natuur prachtig. De bloemen staan in bloei, de dieren krijgen kleintjes, dus geef je ogen ook de kost. Met een uurtje wandelen verbrand je al snel 250-300 kCal, met fietsen (niet elektrisch) toch al 450 kCal.


Ik wil je tijdens deze Paasdagen niets verbieden. Sterker nog, genieten moet. Ga met elkaar eten, maak plezier! Maar wees jezelf bewust wat er in gaat. Aankomen gebeurt alleen als je over een langere periode meer energie inneemt dan eruit gaat. Afvallen lukt alleen als je over een langere periode minder energie inneemt dan eruit gaat. Balans is de kunst. Fijne dagen. Geniet ervan!