5 Tips om op en top de zomer in te gaan

Het is bijna zomer. Hoera! Zwoele zomeravonden, lekker lang licht, buiten eten, op je blote voeten lopen en eindeloze dagjes strand. Ik kijk er nu al naar uit. Nog maar 3 maanden. Sommige mensen krijgen accuut stress als ik dit zeg. Zomer?! Dat betekent ook korte rokjes, jurkjes of broeken. En dat betekent meer huid om te showen. De gedachte aan een bikini of zwembroek is bijna onverdraagbaar. Snel gaan ze aan de slag met het ene na het andere crashdieet om daar vervolgens zo van slag te raken dat het allemaal niet lukt. Ik heb nieuws voor je: doe het niet! Ga niet halsoverkop aan een dieet beginnen. Ga lekker zitten en lees mijn 5 tips om op en top de zomer in te gaan.


1. Verzorg je huid, drink water

In de afgelopen maanden heeft je huid verstopt gezeten onder dikke lagen kleding. Heerlijk warm, dat wel. Maar het heeft er ook voor gezorgd dat we onze huid misschien minder goed verzorgden. Je ziet m toch niet. Hier en daar wat overtollig haar, droge huid en misschien is jouw huid wel zo gevoelig dat je last kreeg van pukkeltjes of eczeem. Hoog tijd om jouw grootste orgaan eens goed te verzorgen

De beste manier om je huid weer fris en fruitig te maken is het drinken van water. Water is een toverdrank. Puur of gemixt met wat fruit, groente of kruiden is het een echte dorstlesser. Water is ook de beste reiniger van je lijf. Dit merk je al snel in je darmen, maar ook aan je huid. Drink minimaal 2 liter water op een dag en je huid gaat weer stralen, pukkeltjes verdwijnen als sneeuw voor de zon en het woestijnlandschap op je benen wordt weer een oase van rust.

Maar 2 liter water drinken is voor de een makkelijker gezegd dat gedaan. De makkelijkste manier om daaraan te komen is om dit voor jezelf op vaste tijdstippen op de dag te doen. Zo raken je hersens het snelst gewend aan deze nieuwe trend. Kom je net je bed uit en ga je richting de badkamer of wc? Drink meteen een groot glas water. Door naar beneden voor het ontbijt? Drink voor je gaat eten nog een glas water en meteen na je ontbijt ook. Lunch? Ook hier weer voor het eten en na het eten een glas. Diner? You got it.. Drink overdag nog twee koppen koffie en twee koppen thee en je zit aan je gewenste hoeveelheid water.

Verwijder overtollig haar regelmatig en smeer je lijf lekker in met een voedende creme of olie na het badderen of douchen. Wekelijks gooi je er nog een scrubje tegenaan (en ja heren, dat geldt ook voor jullie) en je huid straalt weer als nooit tevoren. Stap 1 voltooid.


2. Kweek spieren

Sommige van mijn clienten beweren wel eens dat ze alleen uit botten en vet bestaan. Nou ik heb nieuws voor je. Dat is niet zo. Iedereen heeft spieren. Bij de een zie je ze alleen wat meer dan bij de ander… Spieren zorgen ervoor dat je lichaam beter gevormd wordt. Meer in shape zeg maar. Je lijf oogt strakker. Het andere mooie aan spieren is dat ze meer energie verbruiken. Ja, je begrijpt het goed. Hierdoor gaat je verbranding omhoog en zul je dus eerder vet verliezen.

Hoog tijd dus om die spieren te kweken. Dat kan ook gewoon vanuit huis. Met wat hulpmiddelen als weerstandsbanden of een kettlebell kom je een heel eind. Maar ook met je eigen lichaamsgewicht kun je uitstekende spier verstevigende oefeningen doen. Wil je dit slim aanpakken? Ga dan voor zogenaamde compound oefeningen. Dit zijn oefeningen die meerdere spiergroepen in een keer trainen. Lekker efficient. Heb je echt heel weinig tijd? Ga dan voor een goede Tabata workout. In slechts vier minuten heb je een effectieve training, mits je tijdens die vier minuten ook alles geeft. Het internet staat vol met verschillende leuke en gevarieerde workouts.

Je snapt me, geen excuses. Ook jij kunt aan mooie spieren werken.


3. Werk aan je houding

Heb je wel eens een foto van jezelf op het strand gezien waarvan je dacht 😱..... Grote kans dat je wat in elkaar gedoken zit, dat je schouders hangen, je rug bol staat en je buik iets uitpuilt. Dat heeft te maken met je houding. Kijk je vaak op Instagram? Alle fitgirls en fitboys zijn masters in een goede pose aannemen. Goed nieuws. Dit kun je oefenen!

Werk je achter een computer en buig je vaak teveel naar voren over je toetsenbord? Wees daar dan bewust van. Ga rechtop zitten, schouder naar achter naar achter. Hierdoor moet je wat spieren aanspannen (zie stap 2) maar het verlicht ook de spanning op je nek. Je houding verbetert.

Ga voor de spiegel staan en kijk eens naar je zijkant. Hangen je schouders? Trekt je rug iets bol? Recht je rug en probeer je schouderbladen wat meer naar elkaar te trekken. Je krijgt hierdoor een trotsere en meer zelfverzekerde houding. Met een rechte houding komen je spieren ook nog eens beter uit. Dit kun jij!


4. Je bent wat je eet

Dit gezegde heb je vast wel eens voorbij zien komen. Gelukkig hoef je dit niet letterlijk te nemen. Je voeding doet veel voor je lijf. Met name koolhydraten zorgen vaak voor een overtollig laagje over onze buikspieren of op onze heupen. Dat betekent overigens niet dat je helemaal geen koolhydraten moet eten. Nee! Je hebt ze namelijk nodig als brandstof. Maar net als bij benzine heb je schone en vervuilde brandstof.

Let de komende tijd eens op je suikerinname en je snack gewoontes. Pas kleine veranderingen toe. Neem een volkoren boterham in plaats van een krentenbol. Drink je veel frisdrank, stap over op water. Hou je van een koekje bij de thee, neem dan nu eens een bakje yoghurt of een stuk fruit. Beetje trek rond vier uur ’s middags? Laat de mueslireep voor wat het is en neem wat rauwkost met een lekkere dip. Binnen enkele dagen voel je al verschil in je darmen en al snel zul je ook verandering zien aan je lijf.


5. Koop een toffe zomeroutfit

Kleren maken de man. Of vrouw. Kijk naar je lijf en de vorm van je lichaam. Niet iedereen is gezegend met de genen van Doutzen Kroes of Rico Verhoeven. Koop daarom ook kleding die bij je lichaam past. Laat je daarin eventueel adviseren. De goede kleur en de juiste maat doen al wonderen. Dat betekent niet te strak, maar ook zeker niet te wijd. Een mooi shirt, dat langs je lichaam valt in plaats van het verhuld. Een bikinitop met de juiste steun of een broekje dat bij jouw rondingen past zorgen ervoor dat ieder lichaam kan shinen in de zomer.


Vond je deze blog leuk om te lezen? Spread the word via social media.

healthy_family_coach

healthyfamilycoach